8 Principii cheie în comunicare
Apr 09, 2023
"Ceea ce facem zi de zi este sa transferam viziune!" John Maxwell.
Când l-am auzit pe John spunând lucrul acesta mi-am spus… stai așa….cum adică? Cum adică ceea ce fac zi de zi este să transfer viziune?
Am analizat puțin lucrurile și mi-am dat seama cât de adevărat este acest lucru în viața fiecăruia dintre noi.
Zi de zi interacționăm cu oamenii și cele mai mult dintre aceste interacțiuni sunt o încercare de influențare, nu-i așa?
Încercăm să îi influențăm pe ceilalți să gândească, să simtă sau să acționeze într-un anume fel.
Fie că ne dăm ochii peste cap, fie că ridicăm o sprânceană, fie că suntem mai direcți și le spunem „Ce doamne iartă-mă faci?!’ sau „Nu fă aia, nu fă cealaltă!”
Fie că e verbal sau nonverbal, fie că e conștient sau nu, încercăm să îi influențăm pe ceilalți.
Și acum vin si te întreb….crezi că dacă ne-am lua timp și am studia puțin aceste interacțiuni și dacă am încerca să fim mai buni…lucrul acesta ar face o diferență în viața noastră?
Comunicarea eficientă ne crește influența în orice situație.
Faptul că știm comunica mai bine, că știm relaționa, că știm cum să ne conectăm, că știm cum să transmitem un mesaj cu impact poate să producă rezultate pe care nici nu ni le imaginăm în viața noastră.
Am pregătit pentru tine 8 principii cheie în comunicare, 8 principii care te vor ajuta să duci comunicarea la un alt nivel.
- Menține simplitatea.
Primul pas în a face lucrurile să fie simple e să știi clar despre ceea ce vrei să vorbești, să îți cunoști subiectul.
Ca să am claritate în mesajul meu, am nevoie mai întâi de claritate în mintea mea.
John Maxwell spune așa comunicatorii fac munca grea pentru a menține lucrurile simple.
Cu cât sunt mai simple lucrurile pe care le transmitem, cu atât mai mult scad șansele ca acel lucru să fie înțeles sau interpretat greșit.
Mulți dintre noi folosim prea multe cuvinte, prea multe detalii pentru a explica ceva ce poate fi explicat și foarte simplu pentru că ni se pare că e mai interesant așa, că dă mai bine dacă folosesc metafore și cuvinte pompoase.
Dă-mi voie să îți spun ceva …în comunicare nu e loc de impresionare.
- Cum simplifici lucrurile pentru cel cu care comunici?
- Ce faci în mod intenționat pentru a te asigura că omul din fața ta a perceput exact ceea ce îți dorești?Ce ai nevoie acum pentru a „despacheta” mesajul?
2.Fă-l să conteze
Știi oameni care vorbesc doar de dragul de a vorbi?
Știi oameni pe care îi asculți și apoi te întrebi „așa și?”
N-ar trebui să vorbesc doar de dragul de a vorbi sau doar de dragul de a mă auzi vorbind.
Un pas peste care sărim mulți dintre noi este stabilirea scopului.
- Ce vrei să atingi prin ceea ce vrei să spui?
- Cum pot să fac mesajul meu relevant pentru cei din fața mea?
- Care e mesajul?
- Cu ce vrei să plece omul acasă?
- Ce vrei să facă, să simtă, să gândească?
Dacă nu am făcut asta, dacă nu ne-am stabilit scopul comunicării … ghici ce … s-ar putea ca omul din fața mea să nu rămână cu nimic.
Mulți dintre noi nu se setăm scopul comunicării și apoi ne supărăm pentru că nu a ieșit cum ne-am dorit!
Pai cum putea să iasă cum ne-am dorit dacă noi nu am stabilit clar ce ne-am dorit?!
Claritatea scopului va aduce claritate în mintea noastră în ceea ce privește ideile pe care vreau să le transmit, în ceea ce privește detaliile pe care am nevoie să le transmit și așa mai departe.
Întrebarea cu care te las azi și la care îți recomand să răspunzi e următoarea:
- Care e scopul mesajului tău?
- Ce încerci să obții?
- Fă-l să se conecteze
Informare sau conectare?
Care e diferența dintre cele două?
Hai să îți dau un exemplu cu privire la impactul lor… ai fost vreodată la un curs la care cineva vorbea și vorbea și vorbea și avea și 40 de slide-uri pentru 20 de minute de prezentare și le și citea?
Ai fost vreodată la un curs la care te-ai simțit bombardat cu informație?
Cum ai plecat de la un astfel de eveniment?
Obosit poate, stors de energie poate, confuz cu privire la ideile cu care ar trebui să pleci poate…. și cu siguranță nu cu atât de multă informație precum ar fi vrut cel care vorbea, nu-i așa?
Tocmai ce ai fost victima unui bombardament cu informații! Nu e prea plăcut, nu?
Informarea nu funcționează.
Oamenii au nevoie de conectare.
Oamenii au nevoie ca mai întâi să te cunoască pe tine cel care vorbești, sa te placă, să aibă încredere în tine.
Oamenii au nevoie ca mai întâi să se deschidă la ceea ce vrei tu să le transmiți.
Oamenii au nevoie să te simtă pe tine în comunicare.
Nu informațiile contează, ci modul in care tu conectezi omul cu informația … iar această conectare poate avea loc doar după ce te-ai conectat tu cu ei.
- Ce faci acum pentru a te conecta cu oamenii din fața ta?
- Ce faci acum pentru a conecta oamenii cu informația?
- Ce faci acum ca să ii ajuți pe oameni să te placă, să te cunoască și să aibă încredere în tine
- Fă-l interesant
Din nou, cei mai mulți dintre noi nu ne gândim la treaba asta și presupunem că, în mod automat, dacă ideile noastre sunt interesante, dacă informația e interesantă pentru noi așa va fi și pentru ei.
Dar ești de acord cu mine că nu e așa?
În 2013 am făcut eu primii pași în ceea ce înseamnă dezvoltarea personală și am început să citesc cărți care te învață cum să gândești, cum să crești, cum să ajungi acolo unde îți dorești.
Eram absolut fascinată de toate informațiile și ghici ce face un om atunci când e entuziasmat de informațiile pe care le are?
Exact!
Vrea să le dea mai departe … pentru mine erau aur curat dar crezi ca așa erau și pentru oamenii din fața mea?!
Nici poveste!
Mai mult decât atât, mi se spunea foarte des „mai lasă-ne în pace cu prostiile tale”.
Știi despre ce vorbesc? Ai experimentat vreodată asta?
Degeaba ai aur curat dacă nu știi că e aur.
Nu informația e interesantă, ci modul în care noi dăm viață acestei informații.
Pot să am aur și pentru că nu știu îl prezint să pară că e doar nisip…
Nu informația e interesantă, ci modul în care noi dăm viață acestei informații.
Așa că vin și te întreb…
- Ce faci acum pentru a face informația mai interesantă pentru cei din fața ta?
- Ce faci acum pentru a scoate în valoare aurul pe care îl ai?
- Cum poți să faci informația și mai interesantă?
- Fă-l amuzant
Ai observat că atunci când trebuie să le vorbim oamenilor foarte mulți dintre noi ne transformăm? Devenim foarte serioși, luăm o poziție cu care nu suntem obișnuiți, devenim foarte .. oficiali.
Știi despre ce vorbesc?
Te-ai simțit nenatural vreodată atunci când te aflai în fața oamenilor?
Pentru mine acesta era cel mai crunt lucru. Pentru că vedeam vorbitul în public ca pe ceva important (și este!) credeam că e și oficial.
Și dacă e oficial aveam impresia că totul trebuie să fie așa…ideile, modalitatea de livrare, chiar și eu.
Toate astea până când am înțeles că cei care ne ascultă nu vor și nici nu trebuie să asculte versiunea noastră transformată, ci ei vor să vadă versiunea noastră naturală.
Cum ești tu în viața ta de zi cu zi?
Marea provocare nu este să înveți să fii cumva atunci când vine vorba despre public speaking….marea provocare este să îți dai voie să fii tu așa cum ești tu.
Și așa cum un citat drag mie spune „Oamenilor nu le place să fie învățați, dar oamenii iubesc să învețe.”
Nimeni nu merge să asculte un vorbitor pentru a fi învățat, pentru a i se preda, pentru „a i se ține teorie”, dar cu siguranță cei mai mulți dintre noi ne dorim să învățăm…mai ales atunci când ni se creează un mediu propice pentru asta.
Ne place să ne simțim bine atunci când învățăm.
Indiferent că spui o glumă, un banc, că faci o remarcă amuzantă, că folosești autoironia, că spui o întâmplare amuzantă, indiferent de tipul de umor care ți se potrivește ție cel mai bine … atunci când îl introduci în prezentarea ta, el va schimba rezultatele.
Iubim oamenii cu care ne simțim bine. Iubim oamenii care ne fac să zâmbim.
Dacă oamenii râd cu tine, ei sunt conectați cu tine.
Tu cum introduci umorul în prezentările tale?
- Fă-l scurt
Acum mulți ani de zile, mai de voie, mai de nevoie (recunosc, de cele mai multe ori de nevoie), am făcut primii pași în ceea ce înseamnă public speaking-ul și comunicarea eficientă.
Au fost pași stângaci, așa cum sunt cei mai mulți pași la un început de drum.
Lucrul care mă amuză teribil și acum este faptul că prezentările mele, discuțiile mele, argumentele mele durau mult.
Credeam că mesajul meu trebuie să aibă consistență însă pe acea vreme nu știam principiul despre care discutăm azi și nici nu înțelegeam corect termenul asta de consistență.
Pe scurt și mai direct, ce sa mai: vorbeam mult și fără rost!
Știi despre ce vorbesc?
Știi oameni care vorbesc și vorbesc și vorbesc și numa’ nu se mai opresc. Și te uiți la ei și cauți un buton de oprire și … NIMIC!
Hai … cred că avem cu toții un astfel de om în viața noastră.
Eu eram acest om în viața celor din jurul meu.
Ceea ce nu știam pe atunci erau câteva lucruri:
- Nu contează cât de multe spui … contează cu câte rămâne omul din fața mea;
- Oamenilor în general le e greu să își mențină atenția și concentrarea pentru un timp foarte lung (oricât de interesante ar fi ideile tale)
- Faptul că sunt fizic cu tine nu înseamnă că sunt și cu mintea acolo. (deci e bine să verificăm din când în când)
- Eu sunt singurul responsabil pentru a capta și pentru a menține atenția lor
- Cei mai mulți oameni nu vor și nici nu au nevoia să știe TOT. Au nevoie să știe ceea ce e relevant pentru ei.
Orice prezentare care e prea lungă e plictisitoare și dacă e plictisitoare înseamnă că trimit eu singur la plimbare atenția oamenilor și dacă am pierdut atenția oamenilor ….ghici ce?! Vorbesc degeaba.
Principiul nr 6: Menține esența. Fă-l scurt. Fă-l eficient. Lasă-i pe oameni cu dorința de: „MAI VREAU!”
- Fă-l cu impact
Jim Rohn spune așa: Comunicarea eficientă înseamnă 20% ceea ce știi și 80% ceea ce simți în legătură cu ceea ce știi.
Ei, vezi tu. Exact acesta este unul dintre punctele peste care mulți dintre noi sărim, punctele peste care trecem… pentru cei mai mulți dintre noi comunicarea înseamnă 80% ceea ce știm și 20% ceea ce spun alții despre ceea ce știm noi.
Știi oameni care par că îți vorbesc din cărți?
Știi oameni care vin și îți spun ce fac oamenii de succes…dar nu îți spun ceea ce fac ei?
Știi oameni care îți dau date, statistici, îți spun ceea ce cred specialiștii despre asta …dar nu adaugă nimic personal?
Cei mai mulți dintre noi uităm că procesul acesta de comunicare e menit să scoată în evidență unicitatea fiecăruia dintre noi.
Cei mai mulți dintre noi uităm să ne punem amprenta pe mesajul pe care îl transmitem.
Dar ascultă-mă ce îți spun…. nimic în lumea asta nu crește mai mult credibilitatea ta decât experiența ta, decât propria ta perspectivă asupra mesajului pe care îl transmiți, decât amprenta ta.
Când oamenii comunică cu tine…au nevoie de tine în mesajul tău.
Adaugă-ți propria perspectivă la ideile pe care le împărtășești, adaugă-ți experiența, adaugă-ți entuziasmul … pentru ca dacă noi nu suntem interesați de ceea ce transmitem, cu siguranță nici cei din fața noastră nu vor fi.
- Fă o prioritate din comunicare.
E nevoie sa fiu foarte corectă față de tine și să îți spun treaba ceva.
Informația pe care ți-am transmis-o nu are niciun fel de valoare. Poți să cauți pe Google acum „principii pentru o comunicare eficient” și probabil vezi găsi dintre unele dintre principiile pe care eu ți le-am transmis, vei găsi și alte principii.
Nici acelea nu au nicio valoare.
După cum vezi Google nu te taxează pentru toată informația pe care ti-o pune la dispoziție.
În general, informația nu are valoare … decât dacă o luăm și o punem în practică.
Asta ne spune și ultimul principiu: Fă din comunicare o prioritate.
Nu ai cum să devii un bun comunicator dacă nu faci din asta o prioritate, dacă nu iei toate informațiile pe care le primești, le pui în aplicare, le adaptezi, le ajustezi și vezi cum le faci sa funcționeze cel mai bine pentru tine.
Nu devii bun din întâmplare, devii bun prin exersare.
Tot ceea ce eu îți transmit prin materialele pe care ți le trimit …rămâne fără valoare dacă tu nu le și aplici în viața ta.
Așadar, sunt curioasă să-mi spui cum vei aplica aceste lucruri în viața ta și care este primul principiu pe care alegi să-l trăiești. dacă simți că ai provocări din punct de vedere al comunicării al vorbitului în public sau chiar din punct de vedere al implementării principiilor de mai sus, poți să-mi trimiți un e-mail cu întrebările tale.
cu drag,
Paula
Rămâi Conectat
Abonează-te la newsletterul nostru unde vei primi mai multe materiale de creștere. Nu-ți face griji, nu te vom bombarda cu emailuri, primești un material de creștere pe săptămâna!
Și noi urăm SPAM-ul! Datele tale sunt în siguranță cu noi!